? ??????????????Miss Daisy? ????? ?? ???Rating: 4.4 (12 Ratings)??1 Grab Today. 17557 Total Grabs. ??????P
review?? | ??Get the Code?? ?? ?????On The Road Again? ????? ?? ???Rating: 5.0 (2 Ratings)??0 Grabs Today. 599 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Don't Fade Aw BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, January 22, 2010

~adnan sempit~

rabu lalu aku menonton adnan sempit bersama teman-teman seperjuanganku di sini. mungkin kelakar kerana inilah kali pertama kami menonton wayang bersama kerana sepanjang 3tahun pengajian, kami tidak pernah menonton wayang bersama. inilah kali pertama. dengan kisah yang mencuit hati, menarik, menambahkan lagi keterujaan kami sebenarnya.


namun..dari segi penggunaan bahasanya aku rasa tidaklah terlalu bagus untuk tontonan kita sebagai rakyat malaysia. mungkin tujuannya adalah untuk menghiburkan penonton, tapi bukanlah dari segi bahasanya kalau ingin menghiburkan. bagi aku, jalan ceritanya sahaja sudah membuatkan aku dan temanku ketawa. sebagai pelajar bahasa melayu di ipta, aku rasa bahasa yang digunakan perlulah dibaiki lagi kerana percampuran bahasa dan penggunaan bahasa inggeris, serta bahasa selanga yang agak teruk mampu mencemarkan lagi keluhuran jati diri kita. 

semoga kita sebagai rakyat malaysia tidak mudah terikut-ikut dengan penggunaan bahasa yang digunakan. kerana hanya kita sahaja, rakyat malaysia, yang mampu mengubah tahap penguasaan kita dalam bertutur dengan menggunakan bahasa melayu..

sama-samalah kita perjuangkan bahasa ibunda dan bahasa kebangsaan kita...



0 comments: