? ??????????????Miss Daisy? ????? ?? ???Rating: 4.4 (12 Ratings)??1 Grab Today. 17557 Total Grabs. ??????P
review?? | ??Get the Code?? ?? ?????On The Road Again? ????? ?? ???Rating: 5.0 (2 Ratings)??0 Grabs Today. 599 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Don't Fade Aw BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, October 24, 2009

something wrong somewhere

pagi-pagi lagi aku dah bangun (lepas rumate aku keluar pergi seminar kat bangquet hall kat upm), aku mandi, kemas bilik, basuh baju, dan sekarang aku menghadap laptop untuk meluahkan lagi apa yang aku rasa dari semalam.

sebenarnya aku dah pun call kampung bertanyakan khabar mereka. alhamdulillah,ayah aku yang jawab, katanya semua sihat belaka. cuma... dia tanya aku, "akak bila nak balik lagi?" ye, aku pasti ayah merindui anak-anaknya. di sini bukanlah aku nak mencanang keburukan keluarga, tapi..sekadar bercerita dan berkongsi pengalaman. aku punya keluarga yang besar dengan 10 orang adik beradik. aku anak ke 8. tapi..aku ada 6 orang adik beradik sama ayah n sorang kakak yang sama emak dengan aku. pening? xpe, tak yah risau, tak masuk exam...

nak dijadikan cerita anak-anak ayah aku yang 6 orang tu tersangatlah selalu balik.. aku kesian tengok ayah, mengharapkan kepulangan anak-anaknya. tapi anak-anaknya seperti tidak punya ayah lagi, aku pelik dengan sikap mereka. jangankan nak balik, call pun susah. kesian ayah... sepatutnya di usia emas seperti itu (68tahun) ayah sedang berdamping dengan anak cucunya. tapi entahlah...

pernah disuatu hari, aku yang duk kat serdang ni di tanya oleh abg uda khabar ayah, sedangkan dia duduknya lebih dekat dengan ayah (minyak beku, batu pahat.) aku memang pelik. time tu memang mengamuk la aku, salah ke balik jenguk ayah, bukan jauh sangat, 45 minit je dari rumah dia. hanya kami 4 beradik (dengan kakak yang sama emak), 2orang adik lelaki aku yang memahami situasi yang berlaku.

emak memang tak kata apa, yelah, mereka tu semua anak tiri mak aje. mak tak kisah, kata mak, "asalkan anak-anak mak tak lupakan mak sudah, ingat lagi maknya ni masih hidup." aku sayu sangat bila dengar mak kata cam tu. ayah selalu sorang-sorang. keadaan ayah memang agak teruk, sakit. mak memang sibuk bekerja, pagi menoreh kebun orang, petang goreng rempeyek umah jiran. malam ajelah yang mak ada untuk rehat. bila dah malam, tido, penat. aku yang di sini sayu mengenangkan emak yang juga sudah berusia masih lagi bekerja demi anak-anaknya yang tiga ini termasuk aku. mujur adik bawah aku tu dah kerja, dapatlah dia ringankan sikit tanggungan mak. alhamdulillah, baru kini aku tahu dan mengerti mengapa adik lelaki aku tu tak mahu sambung belajar.

panjangnya citer.hehehehe...sedih lagi citer pasal mak pagi-pagi ni...huhuhu... hah, yang malam tadi aku call mak, aku nak cakap ngn mak, tapi mak tak ada, kata ayah mak keluar ke pasar, beli lauk kot nak masakkan bekal adik aku kije la tu. bila aku call lagi malam sikit tak ada orang jawab, aku risau, tapi aku perlu berfikiran positif. kadang-kadang tepon umah tu bengong. rosak.

sebenarnya, selagi aku tak cakap ngn mak, aku tak kan puas hati, aku dapat rasakan yang mak aku tu ada masalah, nanti tengahari sikit aku call lagi mak aku...sekarang mak tentu kat kebun, noreh...

2 comments:

sana san said...

anim...aq pon rdu kn mak ayah aku.nk ngis je skrg ni,dye org byk btol berssh pyh dmi aq,klau psl duit jgn ckp la,smpi bla2 pon aq x trbyr duit yg dye org dh brhbs kt aq ni,..nk cll mak aq jgk la...ttbe sayu hati ni trkng dye org smue...

mummy dhia amani said...

yela zana, aku time2 nak exam lagilah rindu gile kat mak aku.